xxx
Train the Trainer - szkolenie trenerów wewnętrznych w firmie
Celem szkolenia jest zdobycie wiedzy merytorycznej i umiejętności niezbędnych do samodzielnego planowania, konstruowania i prowadzenia szkoleń, uzyskanie doświadczeń oraz informacji zwrotnych związanych z radzeniem sobie z zadaniami trenerskimi w czasie zajęć.
Zagadnienia:
1. Specyfika pracy trenera i potrzebne zasoby związane z tą rolą
2. Wprowadzenie do procesu uczenia się i nabywania kompetencji
3. Przejście przez wszystkie etapy procesu szkoleniowego:
• Wstępne definiowanie celów szkolenia;
• Badanie potrzeb szkoleniowych i analiza poziomu umiejętności uczestników przed szkoleniem;
• Określanie właściwych celów szkolenia;
• Planowanie struktury szkolenia – budowanie planu zajęć;
• Przeprowadzenie szkolenia - efektywne metody i techniki uczenia w grupie:
• Zawieranie kontraktu z grupą;
• przegląd możliwych do zastosowania metod i technik szkoleniowych;
• prowadzenie uczestników przez scenki i odgrywanie ról na forum;
• praca przy użyciu wspomagających środków technicznych (kamery, rzutniki itp.);
• zasady udzielania informacji zwrotnej podczas analizy zachowań;
• struktura omawiania ćwiczeń;
• aktywne słuchanie;
• angażowanie uczestników do aktywności;
• Monitorowanie i ewaluacja efektów szkolenia;
4. Szkolenie jako specyficzny rodzaj wystąpienia publicznego:
• Cechy dobrego wystąpienia;
• Struktura prezentacji;
• Komunikacja werbalna
• Komunikacja niewerbalna podczas prowadzenia szkoleń, czyli mowa ciała mity i rzeczywistość:
• terytorium i obszary prywatności;
• spójność jako podstawa skutecznej autoprezentacji;
• drobiazgi o ogromnym znaczeniu: ubiór, wygląd, zapach, kolor , itp.
5. Proces grupowy i jego wpływ na przebieg szkolenia:
• Rozumienie specyficznych zachowań ludzi;
• Rozumienie potrzeb grupy na poszczególnych etapach formowania się zespołu;
• Współpraca z grupą;
• „Drabinka” interwencji trenera
• najczęściej spotykane trudności podczas szkolenia;
• Radzenie sobie z obiekcjami uczestników szkolenia i stawianie granic w relacjach z grupą:
• Analiza wybranych sytuacji;
6. Radzenie sobie ze stresem i emocjami podczas prowadzenia szkoleń:
• Samokontrola – ocena własnego stanu emocjonalnego;
• Pozostawanie w dobrym stanie emocjonalnym w czasie treningu;
• Radzenie sobie ze stresem.