xxx
Proponowane szkolenia:
1. Zarządzanie zespołem
Celem szkolenia jest poszerzenie i uporządkowanie wiedzy z zakresu kierowania zespołem, doskonalenie umiejętności doboru stylu kierowania do dojrzałości zespołu; podniesienie umiejętności motywowania pozafinansowego.
Zagadnienia:
- Style kierowania
- Przywództwo – predyspozycje przywódcy
- Wywieranie wpływu na zespół
- Funkcje zarządzania: planowanie (cele i zadania zespołu), organizowanie (budowanie wewnętrznej struktury zespołu), kierowanie (delegowanie, motywowanie), kontrolowanie
- Mechanizmy funkcjonowania zespołu na różnych etapach jego rozwoju
- Efektywna komunikacja w zespole
- Motywowanie pozafinansowe
- Rozwój pracowników
2. Budowanie silnego przywództwa w organizacji
Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników ze starannie dobranymi koncepcjami umożliwiającymi zwiększenie efektywności pracy swoich zespołów za pośrednictwem konkretnych metod i narzędzi stanowiących warsztat współczesnego lidera.
Zagadnienia:
1. Zrozumienie zasad i elementów przywództwa
- Przywództwo jako trend napędzający rozwój organizacji
- Przywódca i zespół ukierunkowany na wyniki
- Przywódca w zespole - kluczowe czynniki sukcesu
- Zarządzanie vs. przywództwo - modele pracy lidera
- Rozwój cech i umiejętności przywódczych
- Poziomy przywództwa w organizacji - 6 wymiarów przywództwa
2. Rola lidera w kontekście pracy zespołowej
- Praca zespołowa i współpraca
- Budowanie zaufania w zespole
- Zadania lidera w zarządzaniu zespołem
- Narzędzia pracy lidera (Team-Building)
- Role i odpowiedzialności w zespole (Model Belbina).
- Team Chart i zasady pracy w zespole (Teamwork)
- Narzędzia pracy zespołu - procedury i protokoły
- Podział przywództwa w zespole
3. Odpowiedzialność lidera w określaniu wizji działania zespołu oraz celów zespołowych
- Charakterystyka systemu zarządzania przez cele (Management by Objectives)
- Wizjonerska rola lidera i znaczenie wizji w rozwoju strategicznym zespołu
- Umiejętność planowania i określania priorytetów (Pair Comparison Grid)
- Zasady precyzyjnego określania celów (SMARTER)
- Rola lidera w controllingu działań
4. Czynniki organizacyjne wpływające na rozwój przywództwa w organizacji,
- Kultura organizacyjna i warunki do rozwoju przywództwa.
- Rola lidera w procesie zmian - jak być przekonywującym liderem.
- Motywowanie pracowników - style przywództwa w kierowaniu zespołem.
- Rozpoznanie i metody rozwiązywania konfliktów w zespole.
- Podejmowanie decyzji w zespole i konsensus.
3. Delegowanie i zarządzanie przez cele
Celem szkolenia jest podniesienie umiejętności delegowania uprawnień i zadań, przedstawienie zasad delegowania zadań i uprawnień w zależności od typu osobowości pracownika, poznanie metod, technik i procedur delegowania zadań i uprawnień, podniesienie umiejętności sprawdzenia rozmowy z pracownikiem w zakresie przekazywania mu informacji zwrotnej dotyczącej wykonania zadania.
Zagadnienia:
1. Analiza czasu
- Sporządzanie budżetu czasu – na co zużywamy nasz czas?
- Diagnozowanie tzw. złodziei czasu
- Sposoby radzenia sobie z największymi złodziejami czasu
2. Proces wytyczania celów i priorytetów
- Definiowanie celów – warunki poprawnego sformułowania celu
- Zasada SMARTER
- Na co należy zwracać uwagę przy formułowaniu swoich celów
- Pisemne ustalanie celów
- Kontrola i weryfikacja celów
- Wyznaczanie celów krótkoterminowych i perspektywicznych
- Ile czasu należy poświęcać na planowanie swoich codziennych czynności?
- Jak ustalać priorytety pod względem ich pilności i ważności?
- Organizacja pracy poprzez planowanie efektywnych bloków pracy
- Krzywa sprawności
- Plan działania
- Tabela spędzonego czasu
4. Funkcje menedżerskie kluczowe dla delegowania
- Korzyści z delegowania
- Poziomy delegowania
- Przyczyny niedelegowania
- Problemy z delegowaniem i jak je rozwiązywać
- Tworzenie harmonogramu zadań
5. Delegowanie
- Zlecanie zadań
- Dopasowanie zadań do poszczególnych pracowników
- Zakres powierzonej odpowiedzialności a rodzaj sprawowanej kontroli wykonania
- Stopnie delegowania uprawnień
- Strefy delegowania zadań
- Znaczenie odpowiedniego komunikowania delegowanych zadań i uprawnień
6. Bariery w delegowaniu uprawnień
- Rodzaje barier w delegowaniu uprawnień i zadań
- Stereotypy dotyczące delegowania uprawnień i zadań
7. Ocena pracownika po wykonaniu zadania
- Tworzenie atmosfery rozmowy
- Technika prowadzenia rozmowy
- Przekazywanie informacji pozytywnej i negatywnej
- Wpływ emocji na przebieg rozmowy oceniającej pracownika
4. Budowanie efektywnego zespołu
Celem szkolenia jest przekazanie wiedzy i umiejętności niezbędnych do sporządzenia opisów stanowisk pracy, a także poznanie przez uczestników szerokiej roli jaką pełnią opisy we współczesnym zarządzaniu zasobami ludzkimi
Zagadnienia:
• Style zarządzania w kontekście budowania i kierowania zespołem
• Delegowanie zadań jako narzędzie w kierowaniu zespołem
• Zasady oceniania i motywowania podwładnych
• Techniki zarządzania czasem zespołu zadaniowego
• Komunikacja w zespole pracowniczym
• Budowa i rozwój zespołów pracowniczych
• Role w zespole
• Konflikty w zespołach pracowniczych
• Profile temperamentu w aspekcie komunikacji i motywowania
5. Jak skutecznie motywować pracowników?
Celem szkolenia jest poszerzenie i uporządkowanie wiedzy z zakresu motywowania zespołów; podniesienie umiejętności motywowania pozafinansowego.
Zagadnienia:
- Istota motywowania
- Analiza czynników podnoszących poziom motywacji
- Analiza typowych błędów w motywowaniu i angażowaniu personelu
- Znaczenie informacji zwrotnej (feedback) w motywowaniu do pracy
- Potrzeba uznania i akceptacji
- Uświadamianie kluczowej roli postawy i zachowań lidera w budowaniu ducha
- zespołu, rozwiązywania trudnych sytuacji, zapobiegania konfliktom
6. Efektywna rozmowa oceniająca
Celem szkolenia jest praktyczne przećwiczenie umiejętności niezbędnych przy planowaniu i przeprowadzaniu efektywnej rozmowy oceniającej. Postawienie uczestników przed konkretnymi wyzwania w trakcie symulacji rozmów oceniających.
Poznanie technik związanych z wywieraniem wpływu na pracowników, rozpoznawaniem ich oczekiwań i potrzeb, kształtowaniem ich motywacji, stymulowaniem ich rozwoju.
Zagadnienia
1. Rozmowa oceniająca – wprowadzenie
- Satysfakcja pracowników – co ją buduje – wstęp
- Znaczenie rozmowy oceniającej
- Proces motywacji, wzmacnianie motywacji
- Budowanie motywacji wewnętrznej
- Stymulowanie rozwoju pracowników.
2. Przygotowanie do rozmowy oceniającej
- Jak poinformować o rozmowie oceniającej
- Zebranie informacji i argumentów – rozpoznanie potrzeb pracowników
- Cel rozmowy oceniającej
- Planowanie rozmowy oceniającej – struktura
3. Przebieg rozmowy oceniającej
- Scenariusz rozmowy – o czym informować?
- Nastawienie pracownika i jego wpływ na rozmowę
- Techniki wykorzystywane w trakcie rozmowy – zasady udzielania informacji zwrotnej
- Dialog w trakcie rozmowy
- Wykorzystywanie pytań w trakcie rozmowy
- Asertywność podczas rozmowy
- Problemy pojawiające się podczas rozmowy – docieranie do przyczyn i ich rozwiązywanie
- Opór i jego przyczyny
4. Trudne rozmowy
- Rozmowa a konflikt
- Rozmowa z zamkniętym pracownikiem
- Agresja w trakcie rozmowy i kontrola nad nią
- Nie przyjmowanie informacji zwrotnej – jak sobie z tym poradzić?
5. Zakończenie rozmowy
- Ustalenie po rozmowie
- Wnioski na przyszłość
- Ewaluacja rozmowy
- Konsekwentne egzekwowanie ustaleń rozmowy
7. Zarządzanie konfliktem
Celem szkolenia jest zdobycie wiedzy na temat przyczyn, przebiegu i konsekwencji sytuacji konfliktowych, doskonalenie umiejętności rozpoznawania konfliktów, reagowania na nie oraz konstruktywnego ich wykorzystania.
Zagadnienia:
- Mechanizmy powstawania i prawidłowości przebiegu konfliktu
- Rodzaje konfliktów
- Konflikt – unikać, tłumić czy być przygotowanym
- Skuteczne działanie w konflikcie
- Rozpoznawanie działań manipulacyjnych – strategie radzenia sobie z nimi
- Konflikty zespołowe – techniki ich rozwiązywania (mediacje, negocjacje)